1. Home
  2. Branding
  3. A branding alappillérei

A branding alappillérei

A branding öt alappillérét vesszük át, melyeket Marty Neuheimer The Brand Gap című könyvében pontosan részletez. Ezek a pillérek az alábbiak:

  • megkülönböztetés
  • együttműködés
  • innováció
  • validáció
  • végrehajtás

Megkülönböztetés

Ahhoz, hogy megismerjük az alapokat, mélyre kell fúrni. Minden kutatómunka, amit el lehet végezni a termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal kapcsolatban, segít a USP, a vízió, a brandértékek meghatározásában. Ha megvannak az információk, akkor ezeket fel kell dolgozni, és mivel az agyunk csak a fontos dolgokat dolgozza fel, ezért fontos, hogy a lehető legtömörebben, jó sorrendben és célratörően fogalmazzunk. A Rapha alapértéke, víziója:

RAPHA’S VISION IS TO MAKE ROAD
CYCLING THE MOST POPULAR SPORT IN THE WORLD 

Vegyük észre, hogy ez a vízió nem említi, hogy a Rapha márka alapvetően ruhákat gyárt.

Három kérdést kell feltennünk a márkánk alapjainak megismeréséhez, ahhoz, hogy megtudjuk, hogy mitől vagyunk különbözőek.

  • Ki vagy? 
  • Mit csinálsz?
  • Miért számít?

Simon Sinek Kezdj a miérttel! című könyvében kifejti, hogy a sikeres brandek nem a funkciókat és előnyöket vagy a hogyant kommunikálják, hanem emocionális síkon, a miérttel foglalkoznak elsősorban.

Be different! – mutatta be Steve Jobs az Apple miértjét, amikor részletesen kifejtette a branding lényegét. Ha Apple terméket használsz, akkor része leszel annak a közösségnek (törzsnek), amely hisz abban, hogy jobbá lehet tenni a világot, avagy másképp is lehet számítógépet használni vagy útközben zenét hallgatni.

Az iPod bemutatásakor Steve Jobs nem azt mondta, hogy soha nem látott 5 GB tárhely áll rendelkezésre az iPodban, hanem azt, hogy bármikor a zsebedben lehet 1000 kedvenc zeneszámod. Nem számít a technikai paraméter, nem számít a hogyan, hanem a miért a fontos. Azért készült az iPod, hogy bármikor nálad lehessenek a kedvenc számaid.
A modern brandek törzseket alakítanak ki, amelyek tagjai ugyanabban hisznek, közösséget alkotnak. A globális világban ráadásul ezek a törzsek nem helyhez kötöttek, nincsenek korlátok. A brandek pedig a törzsek istenei, amelyekben a tagok hisznek.

Együttműködés

Ki szeret olyan étterembe menni, ahol van magyaros, olasz, thai, kínai étel és steak is az étlapon? Bizonyára nem maradnánk éhen, egy közepes szinten minden étel elkészül, de nem lesz kimagasló vagy autentikus az ízvilág, amit kapunk. Inkább megyünk kínaiba, ha kínait szeretnénk, vagy egy csárdába, ha jó magyar konyhát szeretnénk.

Eljött a specializálódás ideje. A specialista jobb a generalistánál. Ha specializálódunk, látszólag szűkítjük a piacunkat, pedig a valóságban bővítjük. Csináljuk azt, amihez értünk, és dolgozzunk együtt ebben a szellemben másokkal, akik szintén kimagaslóak a saját területükön. Az így létrejött szinergia meglátszik a végeredményen. Megtalálni a niche piacot, amin mi vagyunk az elsők, a legjobbak, sokat segít a brand kialakításában. Így jól tudjuk megcélozni és megtalálni azokat, akik arra vágynak, amit mi tudunk nyújtani. Ne felejtsük, ha mindenkihez szólunk, akkor igazából senkihez sem.

Innováció

Amikor mindenki A-t mond, akkor mondj B-t. Az innováció alapja, hogy merjünk a megszokotton kívül gondolkodni. Hogy mikor innovatív egy ötlet? Ha saját magad is megijedsz tőle 🙂 Fontos, hogy a designt
is bevonjuk az innováció körébe, hisz a design segít a legjobban az innovációt fizikailag megtestesíteni. A design pedig problémamegoldás. A legjobb, ha innovációval úgy oldunk meg problémákat, hogy a célközönségünk fájdalompontjára nyújtunk megoldást.

Validáció

Tesztelés nélkül is folyamatosan validáljuk a brandünket. Az interneten egy új kommunikációs modell érvényes. Az adó és a vevő között már nemcsak egyirányú csatornán keresztül mehet az üzenet, hanem a közösségi felületeken keresztül azonnali, direkt visszajelzést kapunk (ha kérünk, ha nem) a vásárlóinktól, ügyfeleinktől. Persze ettől függetlenül a klasszikus validációs technikák továbbra is működnek és hasznosak, ha működőképes stratégiával szeretnénk piacra lépni.

Végrehajtás

A brand egy élő organizmus, ami folyamatosan alakul és változik. Amikor gondozzuk a brandet, akkor ezt az organizmust próbáljuk kordonok között tartani és jó irányba terelni. Ha nem foglalkozunk vele eleget, akkor a kordonok tágulnak és eltávolodunk a kitűzött céljainktól. Érdemes minden stratégiai döntés előtt feltenni a kérdést: „Ez segíti a brandet?”

Utolsó frissítés 2021.02.12.

Hasznos a bejegyzés?

Kapcsolódó tartalmak

Branding és a vizuális válasz könyv
Hiánypótló magyar nyelvű, 156 oldalas branding könyv.
Megnézem